Mindfulness w praktyce - na czym polega przytomne doświadczanie codzienności?

Mindfulness staje się coraz popularniejszym sposobem na rozwój osobisty. Moda ta sprawia jednak, że ulega on urynkowieniu, mitologizacji oraz pewnego rodzaju zbanalizowaniu. Jest to dość krzywdzące, ponieważ umiejętne stosowanie Mindfulness czyli uważność pomaga w odzyskaniu poczucia szczęścia, zmniejszeniu cierpienia oraz sprzyja poprawie zdrowia. Dodatkowo wpływa ona na zmianę poczucia „ja”, zwiększenie samoświadomości oraz regulację uwagi emocji. Co ciekawe, procesowi temu towarzysza zmiany w neuroplastyczności naszego mózgu.

Kurs mindfulness - praktyka uważności

Podstawy i założenia filozofii Mindfulness

Mindfulness, czyli uważność wywodzi się z bardzo starej psychologii buddyjskiej, która sięga nawet 2500 lat wstecz. Jest również obecna w tradycji judeochrześcijańskiej. Wiemy to, ponieważ w starożytnych tekstach można znaleźć medytacje uważności, które uważano za metody pomagające zmniejszyć cierpienie a także wspierające równowagę emocjonalną człowieka.

Uważność to nic innego jak stan świadomości pozwalający na przyciąganie uwagi na to, czego doświadczamy w tym momencie. Będą to zarówno nasze myśli jak i doznania a nawet otoczenie. Ważne jest przy tym zachowanie postawy otwartej, zaciekawionej i nieoceniającej. Uważność można ćwiczyć w trakcie codziennych czynności takich jak chociażby picie herbaty. Wystarczy wziąć głęboki wdech, poczuć jej smak, aromat i temperaturę. W trakcie tego procesu należy starać się zauważyć, co aktualnie dzieje się w naszej głowie i ciele oraz zwrócić uwagę na pojawiające się myśli. Należy to jednak robić bez angażowania się i bez oceniania. Ważne jest, by to picie herbaty było naturalne, proste i pozbawione wymuszonych gestów. Postaraj się po prostu by przez ten moment, nie próbuj niczego osiągać.

"Osiągnięcie uważności warto ćwiczyć codziennie. Najlepiej sięgnąć po kilkuminutowe medytacje, które pozytywnie wpływają na zachowanie zdrowia oraz równowagi psychicznej. Dodatkowo jeśli na ćwiczenia te poświęcimy około 20-40 minut dziennie, efekty te osiągniemy zdecydowanie szybciej i będą one intensywniejsze." - mówi Milena Wojnarowska, założycielka strony internetowej www.przystanekmindfulness.pl, czyli firmy Przystanek Mindfulness - kursy, szkolenia, która swoją siedzibę ma na ul. Zygmunta Krasińskiego 33b, 01-786 Warszawa (Tel. 575 191 343). Istnieje jeszcze jeden sposób na rozwój uważności, a mianowicie treningi typu MBSR (ang. Mindfulness-Based Stress Reduction), czyli Program Redukcji Stresu Oparty na Uważności lub też MBCT (ang. Mindfulness-Based Cgnitive Therapy), czyli Terapia Poznawcza Oparta na Uważności. Oba programy maja charakter terapeutyczny oraz rozwojowy a opracowane zostały na podstawie tradycyjnej medytacji.

Mity dotyczące uważności

Pierwszym błędnym założeniem dotyczącym uważności jest to mówiące o tym, że jest to religia. W rzeczywistości jest to metoda pracy z własnym umysłem, którą praktykować może każdy, bez znaczenia jakiego jest wyznania. Kolejny mit głosi, że jest to praktyka służąca rozwijaniu odmiennych stanów świadomości, hipnozą lun treningiem relaksacyjnym. Uważność jest to nic innego jak praktyka świadomości, zdolność do zauważania tego, co dzieje się w bieżącym momencie.

Praktykowanie uważności nie służy również izolacji od życia oraz jego problemów. Wprost odwrotnie oducza nas unikania doświadczenia, które stosujemy by nie dopuszczać do siebie skomplikowanych przeżyć. Uważność i jej praktykowanie uczy nas odbierać doświadczenia takimi, jakimi one są, co zmniejsza nasz lęk i prowadzi do zaprzestania zamartwiania się. Ostatni mit opisuje uważność jako cos prostego do osiągnięcia, do czego nie trzeba wieloletniej praktyki i doskonałego czucia siebie i swojego ciała W rzeczywistości mindfulness można osiągnąć jedynie drogą codziennych ćwiczeń, najlepiej pod okiem doświadczonego nauczyciela.

Niestety, obecna moda na uważność, którą obserwujemy w Polsce sprawia, że w wielu przypadkach uczą jej osoby bez odpowiedniego przygotowania. Media przedstawiają ją jako prosta technikę, dzięki której możemy osiągnąć sukces i samozadowolenie bardzo mocno spłycając sens medytacji. Prowadzi to do zbanalizowania spuścizny duchowej ludzkości, chociaż z drugiej strony jest odpowiedzialne za propagowanie tej idei wśród szerokiego grona osób.

Opanowanie stresu i więcej dobrostanu

Trening uważności na przestrzeni ostatnich lat został dokładnie zbadany w trakcie prób zarówno na osobach zdrowych jak i cierpiących na różne problemy natury psychicznej oraz psychosomatycznej. Wszystkie one potwierdzają zgodnie, że uważność wpływa na wzrost współczucia, otwartości i akceptacji innych a także samoświadomości. Dodatkowo osoby praktykujące kurs mindfulness częściej odczuwają satysfakcję ze swojego życia, są otwarte na nowe doświadczenia i zdolne do samowspółczucia.Dowiedziono również, że trening uważności pozwala polepszyć zdrowie, dzięki zmniejszeniu stresu, lepsze samopoczucie oraz ograniczenie doświadczania stanów lękowych czy depresyjnych. Osoba taka potrafi lepiej regulować swoje zachowanie i rzadziej popada w nałogi.

 

No thoughts on “Mindfulness w praktyce - na czym polega przytomne doświadczanie codzienności?”

Leave your comment

In reply to Some User

Naciśnij F10, aby przełączyć w tryb pełnoekranowy.

Wszelkie prawa zastrzeżone.